Schutter Virginia Tech voelde zich ‘gedwongen’

De ‘moordenaar van Virginia Tech’ heeft geen briefje achtergelaten, meldt de politie. Toch beweerde ABC News op gezag van andere bronnen dat de schutter wel degelijk tekst en uitleg heeft gegeven.

In het vermeende briefje zou Cho Seung-Hui zijn gal spuwen over ‘rijke kinderen’, ‘uitspattingen’ en ‘achterbakse charlatans’. ‘Jullie hebben me hiertoe gedwongen’, zou hij hebben geschreven.

Er komen steeds meer verhalen los over de 23-jarige student. Hij zat achter enkele valse bommeldingen. Hij heeft een vrouw gestalkt. Hij heeft brand gesticht. Hij zou zelfs op een webforum hebben aangekondigd dat hij de moorden ging plegen.

Alle bronnen omschrijven hem als iemand zonder vrienden. Cho slikte medicijnen tegen depressie en kampte met agressie. Een lerares Engels wilde hem niet eens meer in haar klas hebben. Voor een ‘creative writing class’ schreef hij twee gewelddadige toneelstukken, die CNN op zijn website heeft gezet.

Ondanks zijn psychische problemen lijkt Cho zijn daad zorgvuldig te hebben voorbereid. Hij handelde in koelen bloede. [BB/HOP]