Student mag drie jaar werken aan propedeuse

Een Bredase student Bedrijfskundige Informatica krijgt na twee en een half jaar nóg een half jaar extra tijd om zijn propedeuse te halen. Hij maakte bij het College van Beroep met succes bezwaar tegen een bindend negatief studieadvies.

Vlak voor het begin van het huidige studiejaar, twee jaar nadat hij begonnen was, kreeg de BI’er al een definitief studieadvies. Omdat hij minder dan driekwart maar meer dan de helft van zijn punten uit de propedeuse had gehaald, moest hij eerst die achterstand wegwerken voor hij verder mocht in het tweede jaar. Daarvoor kreeg hij nog een half jaar, omdat hij voor de vakantie overspannen was geweest.

Toch werd de student toegelaten tot colleges en tentamens uit de hoofdfase, waar hij een aantal studiepunten haalde. Ook werkte hij een groot deel van zijn achterstand uit de propedeuse weg. Een grafiek gaf aan dat zijn prestaties de laatste maanden flink stegen.

Het enige struikelblok was het vak Normaliseren. Daarvoor kreeg hij een tweede herkansing, die hij opnieuw niet haalde. Des te wranger, omdat de student van een mbo-opleiding komt, waar hij een voldoende scoorde voor datzelfde vak. Mogelijk had hij een vrijstelling gekregen, als hij daar bij de start van de studie een verzoek voor had ingediend.

Hoewel het probleem hem in slechts één vak zat, vond de opleiding het na 2,5 jaar welletjes. Volgens de examencommissie was zijn achterstand in de hoofdfase te groot om nog binnen de vereiste vijf jaar weg te werken. ‘Dat komt omdat het in mijn ogen geen echte BI’er is’, aldus een vertegenwoordiger van de examencommissie. De bijles voor Normaliseren, die hem na de onvoldoende beloofd was, kreeg hij niet meer.

Dat laatste brak de examencommissie van de opleiding op. Door de bijles te beloven maar niet te geven, beschaamde de opleiding het vertrouwen van de student, zo vond het College van Beroep. Bovendien heeft de student flinke achterstand opgelopen in de hoofdfase, maar mag dat argument niet gebruikt worden om iemand de kans te ontzeggen de propedeuse alsnog te halen. [RS]