Studenten roepen sjofele docenten tot de orde

Studenten aan de Radboud Universiteit (RU) in Nijmegen storen zich aan het gedrag en de kleding van docenten bij examens. De docenten zijn te sjofel gekleed, vinden de studenten. Ook gaan ze te vroeg weg na de plechtigheid, meldt Scienceguide.nl.

Decaan Hans Mastop van de RU staat achter de studenten. ‘Het is belangrijk dat de examencommissie en begeleiders van de student goed voorbereid ter zitting verschijnen en deze met hun aanwezigheid luister bijzetten’, schrijft hij aan alle medewerkers van zijn faculteit. Ook legt hij uit waarom het voor ouders leuk is om kennis te maken met docenten van de universiteit.

Hij geeft in de brief ook kledingadviezen. De mannen zouden zich in kostuum of colbert en pantalon moeten steken en de vrouwen moeten denken aan ‘kleding die zij ook bij andere officiële gelegenheden zouden dragen’. De hoogleraren worden geacht in toga acte de présence te geven. [CB]