Studententevredenheid onder de loep

Een jaar na het laatste studenttevredenheidsonderzoek (STO) neemt Avans opnieuw de tevredenheid van haar studenten onder de loep. Het onderzoek start op 10 mei en loopt tot 1 juni.

De enquête wordt digitaal onder alle studenten van Avans afgenomen. Ze kunnen de enquêtepagina bereiken door oproepen op Blackboard en intranet aan te klikken. Daar beantwoorden ze vragen over onder meer de kwaliteit van de docenten, het soort onderwijs dat gegeven wordt en het niveau van de toetsen. Dit jaar wordt een landelijke standaardenquête gebruikt, ontwikkeld door de HBO-raad.

De vragen die specifiek over Avans gaan komen voort uit een vooronderzoek, het Voorsto. Daaruit bleek onder meer dat studenten sfeer erg belangrijk vinden. Henk van Opstal van het Team Onderzoek en Evaluatie: ‘Het gaat er niet alleen om of de school er gezellig uitziet, maar of ze bijvoorbeeld tevreden zijn over de houding van medestudenten. Ook dat is belangrijk voor de sfeer.’

Verder is de vragenlijst korter dan die van voorgaande jaren. Zo zijn veel vragen over organisatorische zaken uit de enquêtes verdwenen. De Diensteenheid ICT en Facilitaire dienst ondervraagt de studenten ook al over die zaken. Van Opstal: ‘Het heeft geen zin studenten dubbel te enquêteren.’

Per opleidingsvariant moet de respons minstens dertig procent van de studenten zijn. Ligt het aantal studenten dat meedoet lager, dan is het onderzoek niet representatief. Docenten en ander personeel van de verschillende academies wordt daarom gevraagd vooral afstudeerders en studenten op stage of in het buitenland extra aan te sporen de enquête te maken.

Vorig jaar werd ook al een STO gehouden. De Raad van Bestuur noemde de resultaten daarvan – de tevredenheid van studenten bleek flink gedaald – onbetrouwbaar en zette een nieuw onderzoek op de agenda. Normaal vindt een STO om de twee jaar plaats. [RS]