Supercomputer ‘Huygens’

Wetenschapsfinancier NWO kent dertig miljoen euro subsidie toe voor de bouw van een nieuwe supercomputer. Het apparaat krijgt een geheugen dat 15 duizend keer groter is dan een gewone pc.

Met dat geheugen kan de machine 60.000 miljard berekeningen per seconde maken, waarmee het een van de best presterende computers van Europa wordt. Daarmee kunnen wetenschappers de komende jaren weer hoogwaardig en competitief onderzoek verrichten in gebieden waarvoor enorme rekencapaciteit nodig is, zoals voor klimaat- en medisch onderzoek. De vorige mega-computer – opgeleverd in 2000 – voldoet niet meer.

De nieuwe machine krijgt de naam Huygens, en wordt uitgerust met meer dan drieduizend ‘next generation power-processoren’ van ict-gigant IBM. Het apparaat wordt in twee etappes opgeleverd: de ene helft komt deze zomer en de ‘next generation’ componenten die nodig zijn voor de superprestaties volgen in de loop van 2008.

NWO is bij de subsidietoekenning afgegaan op advies van de stichting Nationale Computerfaciliteiten en het nationale regieorgaan ICT. De Huygens wordt geplaatst bij SARA, het nationale centrum voor reken- en netwerkdiensten in Amsterdam. [TdO/HOP]