Tweede plaats voor Clear-Sight

Met hun CamClean eindigde de elf studenten van de Academie voor Industrie en Informatica in Den Bosch op de tweede plaats van de regiofinale van Jong Ondernemen Brabant. Daarmee lopen ze de landelijke finale mis.

De studenten van Clear-Sight bedachten de CamClean, een handig hulpmiddel om beveiligingscamera’s, die vaak op onbereikbare hoogtes hangen, schoon te maken. De telescopische stok met daaraan een hulpstuk van kunststof, waarop een schoonmaakpad en een trekker zijn gemonteerd, is tot zevenenhalve meter uitschuifbaar.

De eerste prijs ging naar een studentenbedrijf van Fontys Hogescholen in Eindhoven. Deze studenten bedachten een ‘de droom van iedereen: een geldboompje’, een 2-euromunt, verpakt in een geldkistje, zo schrijft het Brabants Dagblad. Als het tablet in de grond wordt gestopt valt het uit elkaar en groeit er uit de zaadjes een ‘geldboompje’. De nationale bank van Malta die over een half jaar overstapt naar de euro toonde interesse om dit symbolische euroboompje aan alle inwoners cadeau te doen.

Vier studentbedrijven streden afgelopen maandag in het provinciehuis in Den Bosch om de eerste plaats. De winnende studenten nemen het binnenkort op tegen de winnaar uit Zeeland. De beste gaat naar de landelijke finale op zaterdag 2 juni. [CB]