Zeiltocht voor ongeneeslijk zieke kinderen

Een onvergetelijke dag voor ongeneeslijk zieke kinderen. Dat willen elf studenten Management, Economie & Recht in Breda organiseren op 4 mei.

Ongeveer dertig kinderen van het Mappo Mundo huis tussen tien en achttien jaar zitten 4 mei een hele dag op een zeilboot. Ze gaan allerlei activiteiten doen afhankelijk van het weer. Er komt een clown en samen met de kinderen gaan ze de zeilreis uitzetten.

De studenten zelf zijn die dag om negen uur al aanwezig om de activiteiten voor te bereiden. ‘Ik weet niet wat ik van de dag moet verwachten, want ik heb nog geen contact gehad met de kinderen’, vertelt Stefan Verhoeff, één van de elf. Mappo Mundo heeft de kinderen geselecteerd. ‘Erg genoeg kun je ook niet te ver van te voren plannen wie er nu precies komen omdat er terminaal zieke kinderen tussen zitten’, legt Verhoeff uit.

Mappa Mondo is een tehuis waar kinderen verblijven die niet meer in het ziekenhuis hoeven te blijven, maar nergens anders terecht kunnen. In Nederland staan op dit moment drie Mappo Mundo huizen. Zieke kinderen kunnen daar ook voor een korte tijd terecht zodat de ouders even rust hebben. De meeste kinderen verblijven voor langere tijd in het huis.

Voor de opleiding moesten de studenten een evenement organiseren. Ze kozen voor de kinderen van Mappo Mundo. ‘Voor het project zijn we op zoek gegaan naar een doelgroep die we het gunden. Eén groepsgenoot opperde Mappo Mundo, legt Verhoeff uit. Eerst wilden iedereen weten wat het precies inhield. Als je eenmaal weet waar het over gaat kun je toch niet anders dan het een goed idee vinden!’

Om het dagje uit te kunnen bekostigen, zijn de studenten opzoek gegaan naar sponsoren. ‘Het was soms niet gemakkelijk omdat we geen compensatie kunnen bieden, geen reclame. We vragen enkel de financiële steun voor een erg goed doel.’ [SP]