Avans+ wil commerciële bachelors aanbieden

Naast post-hbo-opleidingen, masters en bedrijfsopleidingen zou Avans+ (de commerciële tak van Avans Hogeschool) ook heel goed bachelors kunnen aanbieden.

Dat vindt directeur Coen Toebosch. Een interview met hem staat in de nieuwe papieren Punt, die vandaag in de bakken ligt.

Toebosch wil geen vierjarige bachelors gaan aanbieden aan jongeren die net van school komen, maar studies binnen bedrijven, aan personeel dat al veel ervaring heeft. Er is bij bedrijven veel vraag naar bacheloropleidingen voor personeel. ‘Het gaat om mensen die bijvoorbeeld al tien jaar bij ABN-Amro in dienst zijn, formeel een mbo-diploma hebben, maar eigenlijk op hbo-niveau werken. Door middel van EVC-procedures (vrijstellingen in verband met Elders Verworven Competenties, red.) kunnen zij in relatief korte tijd hun bachelordiploma halen’, zegt Toebosch.

Het verschil tussen Avans+ en bekostigd onderwijs, is dat Avans+ het onderwijs overal in Nederland kan aanbieden, in company, en daar is volgens Toebosch juist behoefte aan. Het reguliere onderwijs mag alleen studies geven in de vestigingsplaatsen van de school. ‘Wij kunnen maatwerk leveren en bedrijven willen daarvoor betalen.’

Het bedrijfsleven zit te springen om gekwalificeerd hbo-personeel, weet Toebosch. Maar om dit soort opleidingen te kunnen aanbieden, heeft Avans+ de hulp nodig van Avans Hogeschool. Die kan opleidingprogramma’s en docenten leveren. Veel animo hiervoor is er volgens de directeur nog niet. [PM]