Benoeming Oudkerk zorgt voor onrust

Binnen de Haagse Hogeschool heerst onvrede over de aanstelling van Rob Oudkerk als lector ‘leefstijlverandering bij jongeren’. In een open brief in hogeschoolblad Atrium vraagt een docent af wat collegevoorzitter Breebaart bezielt.

Docent Paul Wouters van de plaatselijke academie voor bestuur, recht en veiligheid schrijft ‘verbijsterd’ te zijn over de aanstelling. Wouters vindt dat Oudkerk zich als PvdA-wethouder van Amsterdam schuldig heeft gemaakt aan ‘een verregaande schending van bestuurlijke integriteit’. Oudkerk moest in 2004 aftreden vanwege onthullingen over bezoek aan straatprostituees. Zijn voornaamste verdienste op cultureel gebied is volgens de briefschrijver dat hij de term ‘kutmarokkanen’ in zwang heeft gebracht.

Oudkerk zou volgens Wouters op weinig respect kunnen rekenen binnen de Haagse Hogeschool en daarbuiten. Zijn komst past volgens de boze docent in de lijn die werd ingezet met de benoeming van lector René Diekstra, die als hoogleraar werd ontslagen nadat hij zich had schuldig gemaakt aan plagiaat.

Ruben Kofman, lid van de medezeggenschapsraad van de Haagse Hogeschool, vindt de brief fel van toon. ‘Natuurlijk krijg je discussie als er iemand als Oudkerk wordt aangesteld en zijn de meningen over zijn benoeming verdeeld. Het is een controversiële figuur die regelmatig de knuppel in het hoenderhok gooit. Maar de hogeschoolraad is verzekerd dat er een zorgvuldige sollicitatieprocedure aan de komst van Oudkerk vooraf ging.’

Persoonlijk is Kofman enthousiast over de benoeming van de oud-politicus. ‘De Haagse Hogeschool heeft een redelijk braaf imago en het is goed dat de instelling op deze manier zijn nek uitsteekt. Ik kan niet zoveel met het verwijt dat Oudkerk zijn bestuurlijke integriteit heeft geschonden. Mensen maken fouten en krijgen kansen om zich te herstellen. Dat geldt ook voor hem.’ [TdO/HOP]