Extraatje voor Utrechtse rector magnificus

De topsalarissen in het hoger onderwijs hielden de gemoederen afgelopen week flink bezig. Ook aan de Universiteit Utrecht, waar het U-blad het salaris en de toelagen bekendmaakte van rector magnificus Gispen. Die stond vorig jaar voor 311.000 euro in de boeken.

Minister Plasterk van OCW zal even moeten nadenken over een passende kwalificatie voor dat bedrag. Hij noemde het salaris van collegevoorzitter Kuipers van de Rijksuniversiteit Groningen al ‘ongelooflijk’. Terwijl die met zijn 171.000 euro nog net binnen de JP-norm valt: bestuurders in de (semi)-publieke sector mogen van het kabinet straks niet meer verdienen dan de minister-president.

Het is overigens niet zo dat de Universiteit Utrecht het volledige bedrag rechtstreeks aan Gispen overmaakte. Bijna de helft van de beloning van de rector magnificus – 151.000 euro – werd gebruikt om een pensioengat te dichten: de instelling had een aantal jaren te weinig premie betaald aan het ABP. Volgens de Raad van Toezicht is dat probleem nu verholpen. Gispen gaat in oktober met pensioen.

Overigens meldt het U-blad op basis van het jaarverslag van de Universiteit Utrecht dat collegevoorzitter Yvonne van Rooy in 2006 inclusief pensioenpremies 233.000 euro verdiende. [TdO/HOP]