Hbo wil lichtere toets voor tweejarige opleidingen

De tweejarige associate degree-opleidingen moeten straks alleen achteraf worden beoordeeld door accreditatieorganisatie NVAO. De dubbele toetsing vooraf, door NVAO én ministerie, moet verdwijnen.

Dat bepleit de HBO-raad in een brief aan de Tweede Kamer. Die debatteert volgende week met minister Plasterk hoe het AD-programma in de onderwijswet moet worden opgenomen.

De HBO-raad vindt dat hogescholen die AD-programma’s ontwikkelen gebonden zijn aan te veel tijdrovende en kostbare toelatingstoetsen. Dat zou niet nodig zijn omdat elk tweejarige programma stevig is ingebed in een vierjarig bachelorprogramma dat al door de NVAO wordt getoetst op kwaliteit en arbeidsmarktrelevantie.

De tweejarige AD-programma’s kregen in 2005 groen licht. Vooral het midden- en kleinbedrijf heeft behoefte aan werknemers met een opleiding tussen mbo- en hbo-bachelorniveau in. De eerste pilots met studenten lopen vanaf september vorig jaar. Inmiddels zijn er 57 tweejarige opleidingen goedgekeurd.

Een bijkomend voordeel van de AD-opleidingen is dat ze het aantal Nederlandse hoogopgeleiden omhoog helpen. Ze zouden vooral aantrekkelijk zijn voor mbo’ers die opzien tegen een vierjarige vervolgopleiding. Critici vragen zich af of een ‘hbo-light’-diploma wel echt een hoger-onderwijsdiploma is.

Avans heeft zeven AD-opleidingen namelijk Accountancy, Management in de Zorg, Marketing Management, Chemische Technologie, Financiële Dienstverlening, Small Business & Retail Management en Bouwtechnische Bedrijfskunde. [TdO/HOP]