Hogeschool moet meer doen tegen stress

Een kwart van de hogescholen doet te weinig tegen werkstress en RSI door werk met computers. Dit concludeert de Arbeidsinspectie op basis van een onderzoek vorig jaar bij 152 instellingen.

De hogescholen doen niet genoeg om werkstress tegen te gaan. Een op de zes werknemers loopt daarom meer kans op gezondheidsklachten door stress. Uit het onderzoek blijkt dat de hogescholen veel hebben geïnvesteerd in materiaal om RSI te voorkomen. Toch zagen de inspecteurs dat beeldschermen vaak niet goed stonden en werkplekken verkeerd waren ingericht. Een op de drie hogescholen bleek daarover te weinig inlichting te geven waardoor werknemers niet weten hoe ze een werkplek ergonomisch verantwoord kunnen inrichten.

Marjan Hollaar, preventieconsulent bij Avans, vertelde naar aanleiding van een eerder onderzoek dat de hogeschool veel doet aan RSI-preventie. Op Blackboard staat voor studenten en medewerkers veel informatie over RSI, zei Hollaar. Ook kunnen medewerkers een aanvraag indienen voor een werkplekonderzoek. De academies besteden afzonderlijk aandacht aan RSI. De één huurt iemand in om inlichting te geven, een andere academie volstaat met eigen inlichting, legt ze uit.

Bij universiteiten bleek de aanpak van RSI iets beter te zijn. Maar bij een op de acht faculteiten van universiteiten was dit nog onvoldoende. [SP]