Illustreren voor nrc.next

De stage van Lobke van Aar, derdejaarsstudent Illustratie aan AKV/St.Joost in Breda verloopt zeer succesvol. De afgelopen zes weken zijn twintig van haar illustraties gepubliceerd in nrc.next.

‘Er zijn bijna geen vacatures in dit beroep, de meeste illustratoren zijn freelancers’, zegt Van Aar. Om de illustratiestudenten hierop voor te bereiden lopen de studenten van AKV/St. Joost thuis een ‘freelance stage’. ‘We moeten proberen schaduwopdrachten binnen te halen bij bedrijven.’

Van Aar heeft haar porfolio onder andere laten zien aan Annelies Kuiper, beeldredacteur van nrc.next en gastdocent aan AKV/St.Joost. Op 2 april was haar eerste stagedag en in de next van 5 april stond voor de eerste keer een van haar illustraties. Van Aar moest een illustratie maken bij een artikel waarna Kuiper die vergeleek met een foto die ze al klaar hadden staan, een zogenaamde schaduwopdracht. Sindsdien zijn diverse illustraties gepubliceerd. De afgelopen drie weken heeft Van Aar zelfs elke dag een illustratie gemaakt bij de rubriek ‘alledaagse mysteries’.

In de next van aanstaande woensdag staat haar illustratie bij een artikel over de gouden ‘great place to work’-award op de loopbaanpagina.

Kijk hier voor illustraties van Lobke van Aar. [AR]