Juridische Hogeschool goed vertegenwoordigd op Virus festival

Marc Kapteijns, medeweker van het Onderwijsbureau van de Juridische Hogeschool Avans-Fontys en docent recht Mike Bindraban ontdekten tijdens het kerstdiner van de Juridische Hogeschool dat ze een gezamenlijke passie hebben, namelijk muziek.

Dit heeft ertoe geleid dat Bindraban met zijn band The Mirror Conspiracy op 3 juni speelt in een van de Acid Circus zalen op het Virus festival in Eindhoven.

Kapteijns heeft vijf jaar in de muziekindustrie gewerkt, onder andere bij het punklabel Epitaph. Hij is ook vier jaar programmeur geweest bij het Virus festival. Hoewel hij daar twee jaar geleden mee gestopt is, organiseert hij dit jaar wel een klein gedeelte op Virus: Acid Circus.

‘Ik ben gestopt met Virus omdat ik vier jaar de muziek-programmering meeverzorgd had. Maar toen was het tijd voor nieuw bloed’, zegt Kapteijns.

Omdat de muziekwereld wel bleef trekken heeft hij eind vorig jaar samen met acht anderen Acid Circus opgericht. ‘Dat is een mobiel platform voor bands, dj’s, vj’s en andere kunstenmakers, met Eindhoven als basis en een netwerk door heel Nederland. Enkelen van ons waren vroeger actief in de free party scene, zeg maar illegale house-feesten van krakers en kunstenaars, waar het om de muziek ging, niet om de dj of geld verdienen. Die feesten worden helaas niet veel meer gehouden en wij proberen nu om weer evenementen te organiseren waar we een podium bieden aan bands en dj’s die we zelf graag horen.’

‘Zelf ben ik altijd op zoek naar nieuwe muziek. Dus toen Mike bij het kerstdiner vertelde dat hij in een free jazz-achtige band speelt en ook de termen triphop en postrock vielen, was ik meteen geïnteresseerd.’

De eigen plek op Virus heeft Kapteijns te danken aan zijn verleden bij dat festival. ‘Toen we begonnen met Acid Circus zochten we een plek om voor de eerste keer wat neer te zetten. En dan is het natuurlijk heel handig als je twee jaar met het huidige hoofd programmering van Virus hebt gewerkt. We kregen drie zalen, wat geld en een heleboel vertrouwen. Een perfecte kans voor ons om een visitekaartje af te geven.’ In de toekomst staan ook een Acid Circus Dinner Party en een Oriëntal Beats avond gepland.

De band van docent recht Mike Bindraban bestaat nog niet zo lang. ‘We zijn zes maanden bij elkaar en daarvoor hebben we ongeveer vijf jaar samen gespeeld in de band Hyphen. De grootste successen moeten nog komen, maar het feit dat we vrienden zijn en een aparte benadering hebben van musicieren is een goed begin.’

De stijl van The Mirror Conspiracy is psychedelische jazz-noir muziek voor een zwart-wit film, met nadruk op ruimte en subtiliteit. De muziek laat ruimte voor de luisteraar om zelf gevoelens te interpreteren, waarbij de fantasie alle vrijheid krijgt. Volgens de docent moet je hierbij denken aan onder andere Miles Davis, Pink Floyd, Cinematic Orchestra en Massive Attack.

Het Virus festival wordt gehouden op zondag 3 juni a.s. in Eindhoven. Met onder andere The Youngsters, About, Antwerp Gipsy Ska Orchestra, Denvis & the Real Deal, Stijn, Johannes Heil, een nieuwe film van Theo Maassen, Kijkbuiskinderen en Dylan Newcomb. [AR]