Mooi uit de brand

Als de batterij op is gaat de Chick-a-Dee zachtjes zingen, maar bij rookontwikkeling gaat ze luidkeels schreeuwen.

Een rookmelder in de vorm van een simpel te bevestigen kerstboomvogeltje. Studente Louise van der Veld van de Gerrit Rietveld Academie won er de landelijke designwedstrijd ‘Mooi uit de brand’ mee. Die was uitgeschreven door het Verbond van Verzekeraars dat het gebruik van brandpreventiemiddelen wil stimuleren.

De jury noemde de Chick-a-Dee zeer vernieuwend, vertederend en aaibaar. Ze verwacht dat het ontwerp de grootste potentie heeft om massaal te worden gekocht en gebruikt. Naar verwachting komt het volgend jaar op de markt.

Eervolle vermeldingen gingen naar de blusdekens van Kirsten Voortman (Gerrit Rietveld Academie) en de designbrandblusser van Sanne Pelgrom en Maarten Heijltjes (Technische Universiteit Delft). De publieksprijs ging naar de ResQube: een fraai mini-blussertje van Max van den Eijnden, student aan de Design Academy. [HC/HOP]

Zie ook voor foto’s: www.mooiuitdebrand.nl.