Ouderen willen in woongroep functioneel en nostalgisch wonen

Vier studenten uit het vierdejaar van de opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH) in Breda, hebben in opdracht van Rosagaerde, een woonzorgcentrum in Kaatsheuvel, onderzoek gedaan naar de leefstijlen van de huidige en toekomstige bewoners.

Woonzorgcentrum Rosagaerde gaat in 2008 kleinschalig wonen opstarten. In zo’n woongroep wonen niet meer dan zeven dementerende ouderen samen. ‘Het gewone leven moet meer naar voren komen in het kleinschalig wonen’, zegt Sanne Messie, een van de vier studenten. De dementerenden gaan samenwonen als een gezin. Eten, koken en wassen wordt een gezamenlijke bezigheid. De vier studenten kregen de opdracht om voor de toekomstige groep bewoners leefstijlen te definiëren. Ze hebben onderzoek gedaan naar de inrichting van de nieuwbouw, de organisatie van de zorg en de stijl van behandeling en begeleiding.

Om erachter te komen wat voor een inrichting er moet komen, hebben ze veel bewoners geïnterviewd. ‘We hebben posters gemaakt met plaatjes en sfeerbeelden. Zo konden de bewoners aanwijzen wat ze het mooist vinden.’ Er zijn twee stijlen die naar voren kwamen na het onderzoek. ‘De meeste bewoners kozen voor functioneel, Ikea-achtig en gemakkelijk schoon te houden, of voor nostalgisch, boerderij-achtig, met eiken meubels en accessoires’, vertelt Messie.

Ze hebben vooral onderzoek gedaan naar de wensen en behoeften van ouderen. Op basis daarvan hebben ze het personeel ingelicht in hoeverre ze het goed doen, wat ze weg kunnen laten in de verzorging en wat er bij mag. ‘Het blijft belangrijk dat ook in de nieuwe woongroepen de ouderen hun eigen spullen en hun eigen ruimte behouden’, concludeert Messie. Het personeel kan hun uniformen straks in de kast laten hangen. ‘De meeste bewoners vonden de uniformen niet in het huiselijke beeld passen.’

Over de begeleiding zijn de ouderen tevreden. ‘Ze vinden het fijn hoe ze hier benaderd worden en in welke mate de bewoners terecht kunnen bij het personeel’, zegt Messie.

Afgelopen woensdag presenteerden de studenten hun project op Rosagearde. Er waren veel bewoners komen kijken, maar ook personeel, mantelzorgers, directie en bestuur waren aanwezig. De conclusies en aanbevelingen werden goed ontvangen. ‘De bewoners herkenden zich er in, en dat is belangrijk’, concludeert Messie. Wat Rosagearde met het onderzoek gaat doen is nog niet duidelijk. ‘Ik verwacht dat ze zeker rekening gaan houden met de conclusies bij het opzetten van de nieuwbouw.’ De studenten hebben Rosagaerde geadviseerd om te blijven luisteren naar de bewoners en te blijven overleggen. [SP]