‘Reken maar!’

Een nieuw idee om wiskunde en informatica populair te maken: puzzelansichtkaarten op 650 middelbare scholen. Vijf leuke puzzels mogen de jonge hersens doen kraken. Wie weet krijgen die de smaak te pakken.

Onder het woordspelige motto ‘Wiskunde en informatica: reken maar!’ staan de kaarten in panelen uitgestald. Scholieren die de raadsels kraken, maken volgens een persbericht kans op ‘populaire gadgets’, zoals iPods. De vragen staan ook op www.bsik-bricks.nl/rekenmaar.

De eenvoudigste gaat over een vis met 25 munten.’Als je er willekeurig 19 uit de vis pakt, heeft die er nog 6 in z’n bek, en heb je minstens 1 munt van 2 euro, 2 munten van 1 euro en 4 munten van 50 cent. Hoeveel zijn de 25 munten samen waard?’

Het wiskundetijdschrift Pythagoras heeft de opdrachten verzonnen. De actie is een idee van BRICKS, een samenwerkingsverband van de TU Eindhoven, TU Delft, Universiteit Twente, Universiteit Utrecht, NWO en het Centrum voor Wiskunde en Informatica. Voor de gelegenheid schoven ook aan: ICTRegie en het Platform Bèta Techniek.

Nog even en het aantal bèta’s rijst de pan uit. [BB/HOP]