Schandaal rond studieleningen VS

Een Amerikaans schandaal rond studieleningen lijkt politieke gevolgen te krijgen. Adviseurs van scholen namen presentjes aan van commerciële leningverstrekkers.

In de Verenigde Staten lenen studenten vaak geld van banken en commerciële bureaus. Maar hoe weten ze waar ze moeten aankloppen? Velen stellen vertrouwen in adviseurs van hun eigen onderwijsinstelling. Ten onrechte, zo bleek de afgelopen maanden.

Want die adviseurs kregen cadeaus en reisjes aangeboden door de commerciële leningenverstrekkers, die zoveel mogelijk studenten willen binnenslepen. Het paaien had succes: studenten werden daadwerkelijk naar de gehaaide bureaus verwezen.

De overheid krijgt kritiek, omdat het de studenten niet heeft beschermd. Er waren bijvoorbeeld geen richtlijnen voor het verstrekken van leningen. En dat terwijl de overheid de leningenbureaus wel subsidieert.

In totaal gaan er 85 miljard dollar om in de Amerikaanse leningenindustrie. Al in 2003 begon het balletje te rollen. Menige financieel adviseur is al op non-actief gesteld of ontslagen.

Een dag voordat de minister van Onderwijs moet getuigen voor een commissie van het Nationale Congres, heeft ze het hoofd van de afdeling studieleningen ontslagen.

Het einde van de affaire is nog niet in zicht. [BB/HOP]