Studerende moeders stemmen tot nadenken

‘Ik heb er nooit bij stilgestaan dat studerende moeders zoveel problemen hebben.’ Dat zei minister Plasterk gisteren in een eerste reactie op het rapport ‘Moeders als doelgroep, inzicht in de knelpunten’.

Hij ontving het rapport uit handen van Annemiek de Jong, voorzitter van het Steunpunt Studerende Moeders, die hij dankte voor haar inzet. Plasterk, ook verantwoordelijk voor het emancipatiebeleid, zegde toe dat hij het rapport aandachtig zal bestuderen. Als geneticus zei hij de voordelen van jong moederschap te onderkennen. Tegelijkertijd moeten moeders wel voldoende mogelijkheden hebben om zich te ontplooien, ook via een studie in het hoger onderwijs.

Een van de klachten luidt dat een deel van de studentenhuisvesters zwangere studenten uit hun kamer zetten. Een woordvoerder van de minister kon daar nog niet op reageren. [HC/HOP]