Tien zeilwagens in de maak

In de techniekwerkplaats in Den Bosch werken tweedejaarsstudenten Werktuigbouwkunde aan tien zeilwagens. In de week van 25 juni moeten ze klaar zijn, want dan gaat tijdens een wedstrijd de wind in de zeilen.

De studenten hebben de opdracht gekregen een wagen te bouwen op vier wielen, die wordt aangedreven door wind. De wagen wijkt enigszins af van de normale strandzeilwagen met drie wielen. Bovendien moet het voertuig van de studenten hydraulisch geremd en bestuurd worden. ‘We hebben dat erin gebracht vanwege het educatieve karakter, anders werd het te gemakkelijk’, zegt docent Edwin Geldof.

Elke groep heeft een budget van 500 euro, waarvan ze materiaal kunnen kopen. In het vorige blok hebben de studenten concepten, berekeningen en productietekeningen gemaakt. [CB]