TU Delft zet onderwijsmateriaal online

De TU Delft wil al haar dictaten, boeken, toetsen en video-opnames gratis digitaal beschikbaar stellen. De universiteit begint met het onderwijsmateriaal van drie masteropleidingen. De rest moet volgen.

Sinds het befaamde Massachusetts Institute of Technology (MIT) zijn onderwijsmateriaal in 2001 online zette, is het een trend. In Nederland was de Open Universiteit de eerste. Die plaatst al vanaf 2005 studiemateriaal op haar website.

Delft begint met de masters offshore engineering, drinkwatervoorziening en micro-electronica. Voor tentamens, begeleiding en een diploma moet je nog steeds bij de universiteit zelf aankloppen. Het materiaal is niet bedoeld om gewone opleidingen te vervangen.

De TU Delft hoopt dat nieuwe studenten ermee over de streep zullen worden getrokken. Hbo-technici die bij een waterleidingbedrijf werken, zouden bijvoorbeeld al vooruit kunnen werken voordat ze in deeltijd een master gaan volgen. Ook oud-studenten kunnen zich dankzij het materiaal op internet blijven bijscholen.

De twee andere technische universiteiten van Twente en Eindhoven, waarmee Delft de 3TU-federatie vormt, zijn niet bij het plan betrokken. [BB/HOP]