Universiteit en hogeschool minder gewilde werkgever

Het hoger onderwijs is sinds vorig jaar minder populair bij hoogopgeleide werknemers, blijkt uit de Incompany-500 ranking.

Tot de eerste honderd favoriete werkgevers behoren dit jaar geen universiteiten en hogescholen.

Meer dan drieduizend hoogopgeleiden met een werkervaring van ongeveer vijf jaar kregen van zakenblad Incompany onder meer de vraag voorgelegd waar ze het liefst zouden werken. De top-drie van de lijst wordt – weinig verrassend – aangevoerd door de megaconcerns Shell, ING en Rabobank. Op plaats 120 is de TU Delft de eerst genoemde universiteit.

In 2006 was de oogst van het hoger onderwijs beter. Toen stonden de Rijksuniversiteit Groningen en de Vrije Universiteit de top-honderd, op de plaatsen 88 en 98. Dit jaar vallen de instellingen daar met de posities 151 en 167 ver buiten. Toch zijn bijna alle universiteiten in de top-vijfhonderd terug te vinden. Alleen de Erasmus Universiteit, de TU Eindhoven en de Radboud Universiteit ontbreken. Fontys is met de plaats 168 de populairste hogeschool, al leverde ook deze instelling twintig plaatsen in ten opzichte van 2006.

Al met al vindt Incompany-hoofdredacteur René Gerhardus dat de universiteiten en hogescholen het redelijk doen. ‘Een plaats in de top-vijfhonderd is best goed, zeker als je bedenkt dat er in totaal vierduizend werkgevers zijn genoemd.’

Van de werknemers die ‘iets met onderwijs’ willen doen is het ministerie van OCW het populairst. Gerhardus: ‘Dat is een zeer zichtbare kandidaat-werkgever die op plaats 41 staat.’ [TdO/HOP]

Ranking ho-instellingen:

120 TU Delft