Avans gaat ondergronds

Avans Hogeschool, Hogeschool Zeeland en Hogeschool Utrecht bouwen samen aan een kenniskring op het gebied van ondergronds ruimtegebruik.

Onder de naam CARUS, dat staat voor Centre Applied Research Underground Space, werken studenten, docenten en deskundigen samen aan onderzoek en ontwikkeling op het gebied van ondergronds bouwen. Dat gebeurt samen met het Centrum Ondergronds Bouwen, het landelijke kenniscentrum op dat gebied.

Vanuit Avans is de Academie voor Bouw en Management (ABM) in Tilburg betrokken bij CARUS. Voor studenten komt er een tweejarig programma. Zo moet het mogelijk zijn om via de kenniskring stage te lopen en af te studeren bij ondergrondse bouwprojecten. In februari starten bovendien de eerste minoren. ‘Omdat je ondergronds met verschillende disciplines aan het werk bent, proberen we in de minoren ook studenten van diverse richtingen te koppelen’, zegt ABM-docent Frans van Gestel.

Nederland loopt voorop als het gaat om gebruik van ondergrondse ruimtes. ‘Wij staan bekend om onze boortechnieken. Ik denk ook dat de komende tijd meer ondergronds gebouwd gaat worden. Het is niet meer weg te denken uit de samenleving. Denk hierbij aan parkeergarages en transportsystemen, maar ook industrie en verkeer’, zegt Van Gestel.

De eerste minoren worden gegeven bij de Hogeschool Zeeland in Vlissingen, maar in de toekomst sluit Van Gestel niet uit dat Tilburg of Den Bosch er als extra locatie bijkomt. ‘Dat hangt af van het aantal studenten dat zich aanmeldt.’ [AR]