Barclays belooft Amsterdam financiële topopleiding

De Britse Barclays Bank wil een financieel-economische topopleiding opzetten in Amsterdam als de fusie met ABN-Amro doorgaat.

Dat heeft een bestuurslid van het concern gisteren bekendgemaakt in het NOS-Journaal.

Barclays wil de topopleiding opzetten met behulp van de Universiteit van Chicago en niet bij naam genoemde Nederlandse instellingen. De bank voert een charmeoffensief om aandeelhouders van ABN-Amro over de streep te trekken. Het is immers nog allerminst zeker dat zij zullen instemmen met overname door Barclays. Het bod van het concurrerende bankentrio Fortis, Santander en de Royal Bank of Scotland is hoger.

De gemeente Amsterdam is mede door de belofte van een ‘Harvard aan de Amstel’ om: daar ziet men het liefst dat ‘de’ bank fuseert met Barclays. Ook studentenorganisatie ISO heeft veel sympathie voor het gebaar van Barclays en hoopt dat andere bedrijven het voorbeeld volgen. Het ISO vindt samenwerking tussen bedrijfsleven en hoger onderwijs van groot belang voor de kenniseconomie en voor studenten. [TdO/HOP]