Brits hoger onderwijs steeds duurder voor niet-EU-student

Britse universiteiten vragen studenten van buiten de Europese Unie steeds hogere collegegelden. Het tarief voor een bacheloropleiding bedraagt gemiddeld negenduizend pond per jaar, oftewel zo’n 13,5 duizend euro.

Topinstellingen brengen nog veel hogere tarieven in rekening. Het verschil tussen gewone studenten en niet-EU-studenten wordt ook steeds groter, schreef The Guardian gisteren. Het dagblad publiceerde een overzicht van de huidige collegegelden op zijn website.

Oxford University, het Royal Veterinary College en het Imperial College London spannen de kroon. Daar moeten niet-EU-studenten tegenwoordig 17 duizend pond neertellen. Dat is ruim 25 duizend euro. Britse studenten en EU-burgers betalen veel minder: 3070 pond, oftewel 4500 euro.

In Nederland zullen de kosten voor niet-EU-studenten naar verwachting ook stijgen. Komend studiejaar vallen die studenten buiten de bekostiging van de overheid. De instellingen rekenen tot twaalfduizend euro collegegeld. Dat bedrag blijft nog altijd onder het gemiddelde van het Verenigd Koninkrijk. Bij Avans Hogeschool gaan niet EU-studenten volgend schooljaar 4250 euro collegegeld betalen. [BB/HOP]