Havisten kiezen als echte jongens en meisjes

Halverwege de havo mijmeren meisjes over de hotelschool, de pabo of de verpleegkundeopleiding, terwijl jongens wegdromen bij commerciële economie, sportmanagement of informatica. Ze voldoen aan alle clichés.

Dat blijkt uit de antwoorden van ruim 165 duizend scholieren die hun eindexamenprofiel moesten kiezen. Zij gebruikten daarbij een programma en de website van Qompas, een bureau dat onder meer studiekeuzemateriaal aan middelbare scholen verkoopt. De scholieren en vulden hun gegevens en voorkeuren in.

De profielkiezers in de derde klas van de havo voelen zich het meest aangetrokken tot de Hogeschool Inholland, waarna Avans Hogeschool en de Hogeschool Utrecht volgen. Onderwijsinstellingen mogen adverteren in het programma en vooral Inholland is dit jaar met extra promotiemateriaal aanwezig.

De populairste beroepen van de havisten zijn – in het kielzog van de favoriete studies – leraar basisonderwijs, bedrijfsleider en hotelmanager. Maar ze dromen ook van glamour en de rode loper: op de vierde plaats van favoriete beroepen staat ‘acteur’. Onder vwo’ers staat een acteercarrière op nummer tien van begeerlijke loopbanen. [BB/HOP]

Zie www.qompas.nl