Hbo-rendement vertoont licht herstel

Van de hbo-studenten die in 2001 aan hun opleiding begonnen, was 48,8 procent binnen vijf jaar klaar: een half procent meer dan vorig jaar.

Dat blijkt uit cijfers van de HBO-raad. In bijna alle sectoren nam het aandeel afgestudeerden toe. Uitzonderingen zijn het agrarisch en het pedagogisch onderwijs. Daar daalde het rendement met 1,7 en 0,9 procent naar ongeveer 54 procent. Daarmee zitten beide sectoren nog altijd ruimschoots boven het gemiddelde.

In de grote hbo-sector economie, waaronder ook opleidingen als communicatie en rechten vallen, studeerde 42,5 procent van de lichting 2001 binnen vijf jaar af. De lichting van het jaar daarvoor had met 41,2 procent de magerste score in jaren.

De rendementscijfers in het hbo vertoonden de afgelopen drie jaar een dalende lijn. Van de studenten die in 1998 van start gingen, haalde 51,5 procent in vijf jaar tijd zijn diploma. De lichting 2000 dook als eerste onder de vijftig procent.

De precieze definitie van rendementscijfers is lastig. Studenten die hun opleiding tussentijds staken, of naar een andere sector overstappen en alsnog in vijf jaar hun diploma halen, tellen nu niet mee. De studieuitval is dus feitelijk iets lager dan de cijfers nu suggereren.

In het maandag verschenen document ‘Het HBO ontcijferd 2007’ van de HBO-raad stonden verkeerde cijfers. Het rendement in het kunstonderwijs zou zijn gekelderd van ruim vijftig procent naar 37,5. Navraag leerde dat het rendement van de kunstopleidingen juist gestegen is naar 51,5 procent. De ruis in de cijfers ontstond doordat bij een deel van de kunstopleidingen niet het sector- maar het opleidingsrendement was berekend. [TdO/HOP]