Hooge: ’tekstwijzigingen belachelijk’

Edith Hooge noemt het in de Volkskrant van zaterdag ‘belachelijk’ dat de tekst van het eindrapport van de commissie-Vreeman is gewijzigd. Zij stapte om die reden uit de commissie.

Het rapport waarin het onderzoek naar de verkiezingsnederlaag van de PvdA werd beschreven, werd vrijdag gepresenteerd. Onder meer partijleider Wouter Bos had daarin tekstwijzigingen doorgevoerd. Bij de instelling van de commissie in januari was afgesproken dat Bos, fractievoorzitter Jacques Tichelaar en waarnemend partijvoorzitter Ruud Koole het eindrapport mochten inzien en veranderingen mochten voorstellen.

De meeste commissieleden noemden de tekstwijzigingen ’tekstueel en minimaal’ en gingen ermee akkoord, maar daar is de voormalige lector van Avans het niet mee eens.

Hooge vindt dat het ‘zelfreinigend vermogen van de PvdA door de tekstwijzigingen wordt aangetast’. Onder meer de definitie van leiderschap werd achteraf veranderd. Ook werd een passage toegevoegd. Daarin wordt beweerd dat de PvdA ook met een goede campagne waarschijnlijk van het CDA zou hebben verloren. ‘Belachelijk’, meent Hooge, want daarmee wordt de verantwoordelijkheid van Bos voor het verkiezingsdebacle afgezwakt.

Hooge was tot en met dit schooljaar lector Corporate Governance bij Avans. [PM]