Keuken, douche, toilet en bed op 5 vierkante meter

Toch een keuken en douche in je piepkleine studentenkamer. Het kan met de Smartcube. Dit blok heeft een oppervlakte van 5 vierkante meter en bevat een keuken, een douche en een toilet.

Het productiebedrijf Holland Composites ontwikkelde de Smartcube, warmee een kale ruimte omgetoverd kan worden tot studio. Aan de voorzijde van het blok zit de keuken met aanrecht, spoelbak, mengkraan en kastjes. Via de zijkant heeft de gebruiker toegang tot het toilet, de douche en de wastafel. De Smartcube past in een hoek. Als het plafond hoog genoeg is, kan bovenop nog een bed. Je moet wel diep in de buidel tasten voor deze luxe, want de Smartcube kost zo’n 9000 euro.

Het bedrijf is momenteel bezig een ziekenhuis in Leiden en een kantoorpand in Middelburg om te bouwen tot studentencomplex. Het zijn de eerste plaatsen in Nederland waar de kubussen komen. Naar verwachting zijn de eerste wooneenheden deze zomer klaar. Kijk voor foto’s van de Smartcube op www.hollandcomposites.nl. [CB]