Lectorale rede over arbeid in de beeldende kunst

Op welke wijze hebben kunstenaars vanaf 1800 in hun werk aandacht besteed aan arbeid? In zijn lectorale rede ‘The noble art of work’ op vrijdag 8 juni, geeft lector Willem de Lange antwoord op deze vraag.

Arbeid heeft verschillende gezichten. Het kan gezien worden als een ‘noble art’, als een straf van God, als uitbuiting door een kapitalistische werkgever, als slaven- en kinderarbeid. Maar arbeid is ook een middel voor de mens om zich te ontplooien en te ontwikkelen. Een aantal van deze vormen passeert tijdens de lezing de revue. Ook worden er afbeeldingen getoond vanuit de schilder- en beeldhouwkunst, fotografie en film.

Willem de Lange is sinds april 2006 lector Human Resource Management aan Avans Hogeschool. Het lectoraat richt zich op het thema sociale innovatie.

De lectorale rede wordt in museum De Pont in Tilburg gehouden en begint om 16.00 uur. [CB]