Marieke Wijnen wint St. Joostpenning 2007

Met een ‘vakantiefilmpje, dat geen kijker onberoerd laat’, wint Marieke Wijnen, voltijds student Audiovisuele Vormgeving in Breda, de St. Joostpenning. Vanmiddag kreeg zij die tijdens de diploma-uitreiking in Breda uitgereikt.

Voor haar eindexamen maakte Wijnen een vakantiefilm, die veertig minuten duurt. Het begint als een slapstick, maar eindigt in een intiem drama. De jury was ‘zeer onder de indruk van de kwaliteit van deze jonge filmmaker, de standvastigheid van de cameravoering, het gevoel voor detail en sfeer, de subtiele montagetechnieken en last but not least, de prachtige afwerking.’ Af en toe komt de filmmaker zelf in beeld of aan het woord, door middel van een voice over. Volgens de jury is de maker erin geslaagd om van ‘zoiets eenvoudigs als een vakantiefilmpje een veelgelaagd drama te maken dat geen kijker onberoerd laat’.

Wijnen ontvangt naast een geldbedrag van 2500 euro, ook nog eens een jaar lang atelierruimte bij Stichting KOP in Breda. ‘Van het geld ga ik meteen een goede camera kopen’, zegt de student na de prijsuitreiking. Ze was zeer verrast dat ze de prijs kreeg. ‘Ik heb niet eens zulke heel hoge cijfers.’ Ze vindt wel dat ze een origineel concept had bedacht.
Ze maakte een vakantiefilm van een gezin, ‘om erachter te komen waarom mensen meedoen aan reality-tv’. Ze vroeg willekeurig aan mensen – op onder meer de vakantiebeurs en een parkeerplaats net over de grens in Duitsland – of ze met hen op vakantie mocht. ‘Dat leverde al hilarische beelden op. Niemand zei eerlijk dat hij er geen zin in had. Iedereen verzon smoesjes, dat de auto vol was of er geen plek was in het vakantiehuisje.’
Op het moment dat ze het al bijna had opgegeven, aan het eind van een regenachtige dag, kwam er een vrouw naar haar toe. De filmmaker mocht met haar gezin met vier kinderen mee naar Oostenrijk. Een week filmde ze hen tijdens de wintersport. Maar wat het perfecte, harmonieuze gezinnetje leek, blijkt op dag drie heel anders in elkaar te zitten.

Scriptieprijs

Naast de St. Joostpenning en de Lucasprijs, die donderdag in ontvangst is genomen door Dorien de Wit, deeltijdstudent Beeldende Kunst in Den Bosch, is ook de prijs voor de beste scriptie van de Akademie voor Kunst en Vormgeving/St. Joost Breda en Den Bosch uitgereikt. Deze ging naar Gert-Jan van den Bemd, deeltijdstudent Fotografie in Den Bosch. De jury vindt zijn scriptie ‘Wachten op de Ronde van Lombardije. Fotografie als valse getuige’, een ‘welhaast professioneel geschreven reeks observaties over eigen of gevonden foto’s en hun dubbelzinnige relatie met de werkelijkheid.’ Als prijs wordt de scriptie van Van den Bemd het komende jaar in boekvorm gedrukt.

In totaal studeerden dit jaar 136 studenten af bij de Akademie voor Kunst en Vormgeving/St. Joost. In Den Bosch 51 en in Breda 85. Daarvan haalden er vier cum laude hun diploma: Renée Gubbels (Illustratie, Den Bosch), Jos Meijers (Adiovisuele vormgeving, Breda), Emmely van Mierlo (Audiovisuele Vormgeving, Breda) en Elles van Sluisveld (Ruimtelijk Ontwerp, Breda). [CB, PM]

klik
De uitreiking van de diploma’s en bekendmaking van de verschillende prijzen werden vanmiddag in Breda goed bezocht. Achter de kunstacademie was een circustent geplaatst om de gasten ontvangen.

klik
Marieke Wijnen – hier tussen de anderen genomineerden – reageert verbaasd als ze hoort dat ze de St. Joostpenning heeft gewonnen. Ook de nominatie was vanmiddag pas bekend, de genomineerden hadden dus geen vermoeden van wat hen te wachten stond.