Mbo’ers bouwen Goldberg machine

Zeven leerlingen van het Koning Willem 1 College in Den Bosch hebben zich de afgelopen tien weken kunnen voorbereiden op een technische opleiding aan het hbo. Het projectmatig werken bij Avans bevalt ze, want volgend jaar komen ze terug om een vierjarige opleiding te volgen.

Het is voor het eerst dat mbo-leerlingen een voorbereiding krijgen. Voor leerlingen van middelbare scholen is er al sinds een aantal jaren het rakettenproject. Een soortgelijk project waarbij het eindproduct een raket is.
De zes jongens en een meisje kregen tien donderdagen in de ochtend theorie en in de middag werkten ze aan een project. Ze bouwden een Goldbergmachine en leerden vooral planmatig werken. ‘Mbo’ers zijn heel praktijkgericht. Ze zijn gewend om meteen met de uitvoering te beginnen en slaan de voorbereidende fase over’, zegt docent Ad Spijkers, die samen met docent Frans Schapendonk de mbo’ers heeft begeleid.

In de techniekhal prijkt de Goldbergmachine. De mbo’ers krijgen er geen genoeg van om hem telkens weer aan te zetten. Met een aansteker wordt een lichtje geactiveerd, dat laat op zijn beurt een balletje rollen. Uiteindelijk worden de bordjes met letters die Avans vormen, omgedraaid in KW1C.
Mbo’er Leonie van Weert vindt de voorbereiding op de hbo-opleiding goed. ‘We hebben extra lessen wiskunde gehad. Om op te frissen, want het afgelopen jaar hebben we geen wiskunde op school gehad, omdat we stage liepen.’ Volgend jaar gaat ze net als de meesten Industriële Automatisering in Den Bosch studeren. Eén deelnemer kiest voor Mechatronica in Breda.

Het is de bedoeling dat volgend jaar meer mbo-scholen uit de buurt aan dit project kunnen deelnemen. [CB]

klik