‘Nederlandse Nobelprijzen’ toegekend

De Spinozapremies van NWO gaan dit jaar naar wetenschappers van Utrecht, Wageningen, Delft en Leiden. Ze krijgen ieder anderhalf miljoen euro, dat ze mogen besteden aan onderzoek naar keuze.

De winnaars zijn de hoogleraren Deirdre Curtin (internationaal en Europees recht), Marcel Dicke (insect- en plantonderzoeker), Leo Kouwenhove (quantumnatuurkundige) en Wil Roebroeks (archeoloog van de oertijd).

Vandaag is de premie voor de dertiende keer uitgereikt. In 1999 mocht ook minister Ronald Plasterk een Spinoza-premie ontvangen. Een kwart van alle Spinoza-laureaten, waaronder Plasterk, was aan de Utrechtse universiteit verbonden.

De winnaars worden gekozen uit de voordrachten van de rectores magnifici van de universiteiten, de voorzitters van de afdelingen Letterkunde en Natuurkunde van de KNAW, het Nederlands Forum voor Techniek en Wetenschap, het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren, de Sociaal Wetenschappelijke Raad en de NWO-gebiedsbesturen. De officiële uitreiking vindt plaats op 28 november. Dan ontvangen de winnaars ook een beeldje. [BB/HOP]