‘Niet na-apen, maar zelf visie ontwikkelen’

Het ‘nieuwe leren’ is niet geschikt voor ‘luie studenten’, schreef hij onlangs in zijn tweewekelijkse column in Trouw. Daarmee riep Youssef Azghari, docent van de deeltijdopleiding Social Work, veel verontwaardigde reacties op.

In de reeks interviews over onderwijsvernieuwing in hogeschoolkrant Punt, is dit keer Azghari aan het woord. ‘Ik vind dat je studenten moet uitdagen om zelf na te denken, anders gaan ze na-apen. Studenten moeten op zoek gaan naar een eigen visie.’ Punt 13 ligt nu in de bakken. [PM]

Klik hier om het volledige interview met Youssef Azgahri te lezen.

Klik hier voor het document

De papieren Punt publiceert een reeks interviews met deskundigen van Avans, die vanuit hun expertise een lans breken voor het competentiegericht leren. Reageren kan via het symbool met de twee poppetjes onderaan dit artikel.

In Punt 12 stond een interview met E-learning consultant bij het Leer- en Innovatiecentrum (LIC) Rudi Clause. ‘Als je studenten behandelt alsof ze luie varkens zijn, dan gaan ze zich zo gedragen’, vindt hij.

Klik hier voor het document

Competentiegericht leren werkt alleen als ook de student zich ‘maximaal’ inzet, vindt Frans van Kalmthout, lid van de Raad van Bestuur van Avans. Het interview met hem stond in Punt 10.

Klik hier voor het document

In Punt 9 was de lector Competentiegericht opleiden en vraaggestuurd leren, Ton Bruining, aan het woord. Hij vindt dat de docent zich meer moet verdiepen in de leefwereld van studenten.