Oud-student genomineerd voor Prix de Rome

Beeldhouwer Maartje Korstanje, oud-student van de Academie voor Kunst en Vormgeving/St Joost in Breda, is een van de vier genomineerden voor de prestigieuze Prix de Rome.

Korstanje maakt grote beelden van golfkarton die voornamelijk gebaseerd zijn op dierenvormen. Momenteel is ze aan het afstuderen aan het Sandberg Instituut, een postacademische kunstopleiding in Amsterdam.

Prix de Rome is de Nederlandse ‘straatprijs’ voor kunstenaars en architecten tot 35 jaar. De vier genomineerden voor de Prix de Rome strijden om geldprijzen van 45.000 euro voor de eerste prijs, 20.000 euro voor de tweede prijs en twee keer 10.000 euro voor de derde en vierde prijs. Op 26 juni wordt de verdeling van de prijzen bekend gemaakt.

De AVRO heeft een vijfdelige serie gemaakt rondom de Prix de Rome, deze is te zien elke zaterdag van 17.50 tot 18.00 uur op Nederland 2. De eerste drie afleveringen zijn hier te bekijken.

Tot 1 juli is er een tentoonstelling rondom de Prix de Rome te bezichtigen in De Appel in Amsterdam en Witte de With in Rotterdam. Kijk op www.prixderome.nl voor meer informatie.[AR]