‘Rots en Water nog te onbekend’

Nog te weinig studenten kennen de cursus Rots en Water. Myrna Luiten, vierdejaars Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH) in Den Bosch, zocht voor haar afstudeeronderzoek uit waar dat aan ligt.

Studenten die moeite hebben met het geven van een presentatie of bij groepswerk steviger in hun schoenen willen staan, kunnen de weerbaarheidscursus Rots en Water volgen. Sinds september 2005 werkt Avans in Den Bosch samen met de Reinier van Arkel Groep, die de training geeft. De instelling wil weten hoe ze studenten beter kan bereiken.

Uit het onderzoek van Luiten blijkt dat weinig docenten de cursus kennen. Ze kunnen studenten dus ook niet doorverwijzen. Dat docenten wel enthousiast zijn over de training als ze eenmaal weten wat die inhoudt, ondervond de SPH-student zelf bij een presentatie aan Social Work-docenten. ‘Ze gingen in hun klas beter kijken wie de training kan gebruiken’, zegt Luiten. Persoonlijke voorlichting aan docenten moet zorgen voor meer bekendheid van de cursus.

Aan decanen adviseert de SPH-student de informatie over Rots en Water op intranet beter bereikbaar te maken. De decanen zelf hebben moeite met het bereiken van jongens voor wie de training nuttig kan zijn. ‘Jongens zijn te stoer’, meent Luiten. ‘Ze zullen zeggen dat ze zo’n cursus niet nodig hebben.’ [SW]