Stedenbouw Tilburg en China ‘matchen’

Niet alleen Poolse, maar ook Chinese studenten kunnen binnenkort de opleiding stedenbouwkunde volgen bij Avans.

‘We gaan gebruik maken van de constructie die we nu al kennen voor Poolse studenten’, zegt Peter Hollants, directeur van de Academie voor Bouw en Management (ABM) in Tilburg over de vorige week tot stand gekomen samenwerking met de Chinese Nanjing University of Technology.

Het is de bedoeling dat Chinese studenten hetzelfde traject gaan doorlopen als de Poolse studenten nu doen. Dat is een traject van anderhalf jaar waarin Poolse studenten architectuur in Tilburg stedenbouwkunde krijgen. Nederlandse studenten gaan op hun beurt een aantal weken naar Polen voor groepsopdrachten.

De komende periode gaat ABM beginnen met een afstemmingsproject. ‘We gaan bekijken wat Chinese studenten in huis hebben en wat wij ze kunnen bieden aan kennis.’ Hollants wil daarom in navolging van de Academie voor Kunst en Vormgeving/St Joost een week workshops doen met Chinese studenten.

China met zijn opkomende miljoenensteden lijkt in eerste instantie stedenbouwkundig weinig raakvlakken te hebben met Nederland. Hollants denkt dat het toch ‘matcht’. ‘Een van de aspecten die we moeten onderzoeken is hoe de stedenbouwkundige structuur er daar uitziet. Het is koffiedik kijken, maar ik verwacht dat de eerste Chinese studenten in september 2008 beginnen.’ [AR]