Studentenverenigingen helpen je de studie door

Te weinig Tilburgse studenten zijn lid van studentenverenigingen. Daarom zijn Plato, Olof, Vidar en D’Artagnan, in navolging van verenigingen in Groningen en Rotterdam, een gezamenlijke actie begonnen: Word Lid!

‘Ik ben bij een studentenvereniging gegaan omdat ik veel mensen wil leren kennen en graag altijd mensen om mij heen heb’, zegt Mandy de Kort, derdejaarsstudent aan de Juridische Hogeschool Avans-Fontys. De Kort is lid van Plato en zit in de commissie van Word Lid!

Volgens de Word Lid! commissie zijn er een aantal redenen waarom studenten lid moeten worden van een vereniging. Behalve de feesten en de gezelligheid dragen studentenverenigingen namelijk ook bij aan een geslaagde studie. ‘Uit onderzoek van de Universiteit Leiden blijkt dat leden van een studentenvereniging minder vaak voortijdig stoppen met hun studie’, zegt Arlette Bruggeman, vijfdejaars Vrijetijdswetenschappen aan de Universiteit van Tilburg en bestuurslid van Olof.

Dit zou komen omdat studentenverenigingen motiveren om te studeren en helpen met het opbouwen van een netwerk. ‘Je ontmoet niet alleen medestudenten, maar ook oud-studenten bij borrels en feesten.’ Als lid van een studentenvereniging kom je daarnaast in aanraking met allerlei verschillende studenten, niet alleen mensen die dezelfde studie doen. ‘Universitair en hbo, rechten, rockacademie of sociale wetenschappen. Je ontmoet gewoon veel meer mensen’, zegt Bruggeman.

De Kort vindt niet dat je als hbo-student bij een vereniging anders behandeld wordt. ‘In feite ben je net zo intelligent als studenten aan de universiteit, alleen hbo’ers hebben meer praktisch inzicht. Dat kan erg nuttig zijn bij het regelen van bijvoorbeeld feesten.’

Bij de Tilburgse verenigingen is momenteel veertig procent afkomstig van het hbo, dat moet meer worden vinden beide dames. Via www.word-lid.nu kun je meer informatie krijgen over de verenigingen. Tijdens de TIK-week en even daarna kunnen studenten zich inschrijven bij de vier verenigingen. [AR]