Tevredenheid studenten herstelt zich

Studenten zijn tevredener over Avans dan enkele jaren geleden. Dat blijkt nu de eerste resultaten van het tevredenheidsonderzoek onder studenten bekend worden.

Als geheel krijgt Avans dit jaar een 6,74 van haar klanten. Daarmee is de tevredenheid van de studenten bijna terug op het niveau van 2004. Vorig jaar scoorde de hogeschool een 6,37. Een verschil van 0,3 punten wordt als veelbetekenend beschouwd.

Het hoogste cijfer was voor de Bredase vestiging van de Akademie voor Kunst en Vormgeving/ St. Joost, gevolgd door de Juridische Hogeschool Avans-Fontys met een 7,48. Het laagste cijfer (een 6,46) was voor de Academie voor Sociale Studies in Breda. Hoe die cijfers precies tot stand zijn gekomen, wordt pas bekend na analyse van de afzonderlijke vragen. De resultaten daarvan zijn pas na de zomer te verwachten.

Op de Pabo zet het herstel van de afgelopen jaren zich door, zo blijkt uit het onderzoek. De academie krijgt een 6,74 van de studenten. Bij het onderzoek van 2004 lag dat cijfer op 5,92 en vorig jaar op 6,35.

Opvallend is het antwoord op de vraag of de studenten nu opnieuw zouden kiezen voor dezelfde opleiding en hogeschool. Aan de Academie voor Technologie en Management in Tilburg en de Academie voor Sociale Studies in Breda gaf respectievelijk 27,8 en 26,9 procent van de studenten aan dezelfde studie op een andere hogeschool te willen volgen. Academiedirecteuren Ine van Zon en Harrie de Werd waren niet beschikbaar voor commentaar.

Onderzoeker Wil Kwinten haast zich te zeggen dat de resultaten niet helemaal te vergelijken zijn met de vorige onderzoeken, omdat het aantal vragen bijna gehalveerd is ten opzichte van het vorige. De lengte van het vorige onderzoek bleek een drempel om de enquête in te vullen en de Dienst ICT en Faclititaire Dienst voert tegenwoordig een eigen onderzoek uit.

De eerste resultaten van het onderzoek staan op deze link. De studenten die met hun deelname een iPod hebben gewonnen krijgen die volgende week. De uitreiking stond eerst voor deze week gepland. [RS/AR]