Utrecht wint academische jaarprijs

Onderzoekers en studenten van de Universiteit Utrecht hebben de Academische Jaarprijs 2007 in de wacht gesleept.

Het team kreeg de prijs ter waarde van honderdduizend euro voor de ontwikkeling van een klimaatproject van middelbare scholen.

Doel van de vorig jaar in het leven geroepen jaarprijs is om een breder publiek te vinden voor wetenschappelijk onderzoek. In de finale versloeg het Utrechtse team onder leiding van geograaf Tine Béneker de ploeg van de Erasmus Universiteit, die de erfelijkheid van chromosomen als onderwerp had gekozen.

Het winnende team gaat de geldprijs gebruiken om korte films te maken over het broeikaseffect. In combinatie met interactieve programma’s moet het gebrek aan goed lesmateriaal worden opgevangen. De informatie die Béneker bij middelbare scholieren onder de aandacht wil brengen gaat ver terug. Om de gevolgen van het broeikaseffect aan te tonen, wordt onder meer gewezen op het tropische klimaat dat miljoenen jaren geleden heerste in de poolstreken. [TdO/HOP]