Veel studenten gebruiken drugs

Ruim driekwart van de honderd studenten die de Groningse universiteitskrant UK heeft ondervraagd heeft wel eens drugs gebruikt. Daarvan gebruikten 44 studenten alleen softdrugs, 34 ook harddrugs.

De helft van de softdrugsgebruikers heeft vaker dan tien keer gebruikt. Studenten die harddrugs hebben geprobeerd deden dat vrijwel allemaal minder dan tien keer. Zij gebruikten onder andere xtc, cocaïne, paddo’s en ghb.

De meerderheid van de studenten die wel eens drugs hebben gebruikt, deed dat uit nieuwsgierigheid. Anderen noemden vrienden en groepsdruk.

Volgens het Trimbos-instituut, landelijk kennisinstituut voor onder meer verslavingszorg is het percentage dat drugs heeft gebruikt onder Groningse studenten ‘nogal hoog’, maar wijst er ook op dat een enquête onder honderd studenten niet representatief is.

Uit een recente enquête van Punt onder dertig studenten in Breda en dertig in Den Bosch blijkt dat cocaïne de favoriete drug is van de jongens en wiet van de meisjes. Ook xtc en ghb werden genoemd. Zestig procent van de meisjes zegt geen favoriete drug the hebben, tegen vijfenveertig procent van de jongens. [AR]