Ruiken, luisteren en voelen op expositie CMD

Hoe verrassend multimediale toepassingen kunnen zijn blijkt op de eindexamenexpositie van Communiaction & Multimedia Design in Breda. Opvallend is daarbij dat de studenten teruggrijpen naar zintuigen zoals ruiken en horen.

klik
Student Kevin Rommen probeert met zijn expositie de herinnering aan een overleden vriend in stand te houden. Zo kunnen bezoekers ruiken aan doosjes, waarin een bepaalde geur overeenkomt met een gebeurtenis die Rommen samen met de overleden Ralph heeft beleefd.

klik
Om de sfeer van de Zuidelijke Amerikaanse staten eind jaren twintig weer te geven, heeft student Jasper Steenbergen gekozen voor een gitaar. Uit de gitaar komen klanken van onder andere ‘Blue Grass’ en zwarte Blues muziek uit die tijd. Steenbergen wil hiermee een nieuwe lesmethode voor muziekonderwijs aandragen die leerlingen vrijer laat bij het maken van een werkstuk.

klik
Helemaal terug naar de natuur gaat de boom van Arrens van Herwijnen en Sander Leenders
getiteld Joules! Om het evenwicht tussen de natuur en de mens te herstellen hebben Herwijnen en Leenders een boom gemaakt die onder stroom staat. Mensen die de boom aanraken, of een vrucht willen plukken krijgen een kleine stroomschok. ‘Zie het als een boetedoening voor de schade die we de natuur toegebracht hebben’, zegt Herwijnen. De student is momenteel ook bezig met een interactieve installatie voor Microsoft. Daarna wil hij gaan werken bij een bedrijf dat multimediale toepassingen voor musea en tentoonstellingen maakt.

De expositie is nog tot en met zaterdag 7 juli te zien in de Lovensdijkstraat 61. [AR]