Verpleegkunde komt naar Den Bosch

Avans wil in september 2008 in Den Bosch een tweede opleiding Verpleegkunde starten. De hogeschool heeft daarvoor een aanvraag ingediend bij het Ministerie van Onderwijs. In Breda bestaat al jaren een ‘hbo-v’.

Het Brabantse onderzoeksbureau PON deed de afgelopen maanden onderzoek naar de levensvatbaarheid van een Verpleegkundeopleiding in Den Bosch. Daaruit blijkt dat de regio rond de Brabantse hoofdstad te weinig verpleegkundigen voortbrengt. Geen van de hogescholen in de Brabantse hoofdstad heeft zo’n opleiding. Is er wel een opleiding in de buurt, dan zouden volgens PON veel scholieren overwegen de opleiding te volgen. Het eerste jaar worden veertig tot vijftig studenten verwacht.

Zorgorganisaties in de regio rond Den Bosch en Tilburg steunen volgens Thieu Schraven de komst van de opleiding. De directeur van de Bredase Academie voor Gezondheidszorg, waar de opleiding onder zal vallen, heeft de afgelopen maanden een charmeoffensief gevoerd op onder meer ziekenhuizen en verpleeginstellingen. De directeur verwacht dan ook een goede samenwerking met het beroepenveld.

Ook het ministerie staat positief tegen de komst van een nieuwe verpleegkundeopleiding, zo weet Schraven. Hij zegt tekenen te hebben ontvangen dat men in Den Haag vindt dat het opleiden van meer verpleegkundigen hard nodig is met het oog op de vergrijzing. Het ministerie heeft nog tot november om de opleiding af te keuren.

De Bossche opleiding gaat specifiek werven onder allochtone scholieren, al zijn ook autochtone havisten en vwo’ers welkom. Volgens Schraven gaat de academie daarom op zoek naar studenten via organisaties voor allochtonen. [RS]