Ben jij slimmer dan een kind?

Wie weet meer dan een leerling van de basisschool? De Open Universiteit werkt mee aan een nieuwe quiz op tv-zender Net 5 waarin kandidaten vragen moeten beantwoorden uit proefwerken van de lagere school.

Het programma is uit Amerika overgewaaid. De kandidaten hoeven niet alles te weten, want ze mogen kinderen inschakelen als hulplijn. Met de quiz, die 2 september van start gaat, wil de OU volwassenen met hun neus op de feiten drukken: kennis zakt weg, je moet blijven studeren.

De universiteit, die afstandonderwijs aanbiedt, promoot leven-lang-leren. In mei van dit jaar uitte de OESO kritiek op Nederland vanwege het geringe animo voor leven-lang-leren. Zo vond de OESO het vreemd dat studeren duurder is voor dertigplussers dan voor jonge studenten. [BB/HOP]