Hbo let beter op kwaliteit

Hogescholen hebben hun kwaliteitszorg beter op orde dan universiteiten. Dat stelt accreditatieorganisatie NVAO in haar jaarverslag.

Toch is er nog altijd kritiek mogelijk op de hogescholen. Zo ontbreekt het de opleidingen te vaak aan diepgang en hebben ze weinig aandacht voor internationalisering. Bovendien werken studenten niet hard genoeg en roosteren hbo-opleidingen soms te weinig contacturen in.

Maar de NVAO is niet somber over de kwaliteit van het hbo en constateert verheugd dat opleidingen openstaan voor kritiek. Waar de balans bijvoorbeeld te ver was doorgeschoten naar het zelfstandig leren van de student, hebben de opleidingen weer meer oog voor begeleiding en kennisoverdracht. [BB/HOP]