Laptops met korting van onderwijsstichting

Studenten en medewerkers kunnen voordelig laptops kopen via webwinkel surfspot.nl. Ze besparen tussen de veertig en tweehonderd euro.

Stichting SURF, de non-profit-ICT-organisatie van hogescholen en universiteiten, onderhandelt met leveranciers over de prijs van software. Voor het eerst biedt de organisatie ook laptops aan.

Het ‘instapmodel’ kost 675 euro. Daar komt voor studenten nog zo’n tachtig euro bij voor de basissoftware. Wie een sterkere grafische kaart wil, of meer geheugen, moet een duurder model kiezen. Deze laptops van het merk ‘Lenovo Thinkpad’ waren nog niet voor particulieren beschikbaar; alleen het bedrijfsleven kon ze kopen.

De kosten zijn niet voor iedereen gelijk. Sommige instellingen – waaronder de Rijksuniversiteit Groningen, de Hogeschool Rotterdam en de Hogeschool Inholland – hebben met SURF afspraken gemaakt over de standaardsoftware. Bovendien is een Microsoft-pakket duurder voor studenten dan voor medewerkers, die thuis kunnen meeliften op de Microsoft-licenties van hun werkgever. Meer informatie op surfspot.nl. [BB/HOP]