Met veertien naar de universiteit

De veertienjarige Tijn Berends begint maandag aan de studie technische natuurkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Op de basisschool heeft hij wel drie klassen overgeslagen.

Voor hij naar de basisschool ging, leerde Tijn met een IQ van 160 zichzelf lezen en schrijven. In groep drie ging hij zo snel door de stof heen dat werd besloten hem een klas over te laten slaan. Met zijn opa, die ook directeur van de basisschool was, leerde Tijn in de zomervakantie na groep 6 alle lessen van groep 7 en 8. Zo kwam hij op zijn negende al op het gymnasium.
Tijn is stukken jonger dan zijn medestudenten. Toch lijkt hij niet zenuwachtig te zijn. ‘Ik ben het nu al zes jaar gewend bij oudere mensen te zitten, dat scheelt’, vertelt hij in de Universiteitskrant Groningen.

Tijn niet de jongste student die ooit aan een universiteit studeerde. In 2004 begon de toen twaalfjarige Floor Sietsma aan de Universiteit van Amsterdam aan twee studies: wiskunde en informatica.

Als alles meezit, is Tijn op zijn achttiende klaar. Waarschijnlijk gaat hij dan nog een andere studie volgen. [CB]