Nederland handhaaft zich in Shanghai ranglijst

De Universiteit Utrecht zakt twee plaatsen op de wereldwijde Shanghai top-500 van onderzoeksuniversiteiten naar positie 42. Leiden stijgt van 72 naar 71.

Jaarlijks publiceert het Institute of Higher Education van de Shanghai Jiao Tong University een ranglijst met de beste 500 onderzoeksuniversiteiten ter wereld. Dat gaat altijd met felle kritiek gepaard. Want wat zijn de criteria? Het aantal recente Nobelprijs- en Fields Medal-winnaars onder staf en alumni weegt bijvoorbeeld voor dertig procent van de totaalscore mee. Zelfs als de prijs tussen 1911 en 1920 is gewonnen, heeft hij nog enige invloed.

De top-tien van 2007 wordt opnieuw gedomineerd door Amerikaanse universiteiten. Harvard voert de lijst net als vorig jaar fier aan. Het Engelse Cambridge is naar de vierde plaats verdrongen door Stanford en Berkely. Oxford handhaaft zijn tiende positie.

Groningen en de Universiteit van Amsterdam staan net als vorig jaar op een gedeelde plaats 102 tot 150. Delft, Wageningen en de Vrije Universiteit handhaven zich bij de nummers 151 tot 202. Daar hebben Rotterdam en Nijmegen zich nu bijgevoegd. Eindhoven, Maastricht en Twente delen opnieuw de posities drie- tot vierhonderd.

Op de Europese Shanghai-ranking is Utrecht van de zesde plaats verdrongen door de Parijse Université Pierre et Marie Curie. Leiden is twee plaatsen opgerukt naar positie twintig. Amsterdam en Groningen eindigen op de gedeelde plaatsen 35 tot en met 56. Delft, Rotterdam, de VU, Nijmegen en – nipt – Wageningen staan in de categorie 57 tot en met 80.

Alleen de Universiteit van Tilburg komt opnieuw nergens voor in de Shanghai-lijst. Een woordvoerder zei vorig jaar dat Tilburg zich niet kan vinden in de methode van vergelijking die de Chinezen hebben gekozen. ‘De nadruk ligt op de technische en exacte disciplines. Daar zijn wij niet actief. Je kunt beter per vakgebied kijken, dan doet Tilburg het uitstekend. Instellingen laten zich niet vergelijken.’ [BB,HC/HOP]