Plasterk ‘bezuinigt niet’

Minister Plasterk ontkent dat hij bezuinigt op wetenschappelijk onderzoek en garandeert dat de kwaliteit er onder zijn bewind op vooruit zal gaan.

In het Radio 1-Journaal reageerde hij vanochtend op de ‘brandbrief’ die hij van de universiteiten kreeg. De overheveling van honderd miljoen euro uit het universitaire budget naar NWO, de organisatie die veelbelovend onderzoek financiert (de tweede geldstroom), is volgens de minister ‘een pure verplaatsing’ die de wetenschap ten goed zal komen. De angst voor verlies van 1100 arbeidsplaatsen noemt hij ongegrond, omdat het geld van NWO uiteindelijk weer bij de universiteiten terecht komt.

De minister vermoedt dat de instellingen vooral bang zijn de controle te verliezen als onderzoeksgeld vaker op basis van kwaliteit verdeeld wordt. ‘Nu moeten ze maar afwachten of de onderzoekers aan hun instelling wel echt de besten zijn.’ Hij ontkent dat NWO de honderd miljoen nodig heeft om een ander gat te vullen. Verwijzend naar de komende miljoenennota garandeert hij dat het wetenschappelijk onderzoek er onder het huidige kabinet op vooruit zal gaan.

VSNU-voorzitter Noorda hoopt het van harte. In hetzelfde Radio 1-Journaal zei hij dat de minister vooralsnog alleen een deel van het onderzoek versterkt door een ander deel te verzwakken. ‘Extra geld voor de tweede geldstroom krijgt hij kennelijk niet van het kabinet.’

De suggestie dat de universiteiten slechts bang zijn de controle over de onderzoeksgelden te verliezen, verwerpt hij. ‘Wij zijn helemaal niet tegen het in landelijke competitie toekennen van onderzoeksgeld. Alleen besteden wij de honderd miljoen nu aan startende jonge wetenschappers die geen kans maken op NWO-gelden. Met hun kortlopende contracten zijn zij de eerste slachtoffers van de bezuiniging. Dan krijg je ze als universiteit straks niet meer in huis en vist de wetenschap achter het net.’ [HC/HOP]