Tekort aan studentenkamers in Tilburg

D66 in Tilburg wil weten wat de gemeente gaat doen aan het tekort aan studentenkamers.

Kamerpunt, het centrale punt voor studenten in Tilburg en Breda van woningcorporatie WonenBreburg, meldt dat Tilburg komend schooljaar kampt met een kamertekort van 1900 studentenkamers. ‘Studenten stellen elk jaar meer eisen. Ze zoeken een grote kamer in het centrum en die zijn schaars’, zegt een woordvoerder.

Het getal van 1900 heeft betrekking op het kwalitatieve woningaanbod en is dus een indicatie. ‘Stel dat we morgen 1900 kamers vrij hebben, dan zou een groot deel leeg blijven staan. Het getal geeft aan in hoeverre er een tekort is aan de kamers die studenten het liefst willen.’

Kortom, er is niet echt een tekort van 1900 kamers. Via websites als kamernet.nl worden namelijk veel kamers in Tilburg aangeboden. ‘Studenten moeten wel een aantal onderdelen van hun lijst schrappen, omdat maar weinig van die kamers aan alle eisen voldoen’, zegt de woordvoerder van WonenBreburg. Zo zijn sommige studenten bereid veel geld te betalen voor een kamer met eigen douche, maar er zijn er ook die het niet erg vinden de faciliteiten te delen met tien medestudenten. Toegang tot internet is voor alle studenten een vereiste.

De D66-fractie in Tilburg heeft het college van B en W een brief gestuurd met vragen. De partij wil weten of het aantal juist is en wat de gemeente aan het tekort wil gaan doen en of er wordt samengewerkt met onderwijsinstellingen. Een tekort aan kamers is volgens de partij niet goed voor het imago van Tilburg als studentenstad.

In opdracht van WonenBreburg wordt dit najaar gestart met de bouw van een complex met daarin vierhonderd appartementen voor studenten, dicht bij de Universiteit van Tilburg. De verwachting is dat de appartementen in 2009 worden opgeleverd.

In de andere Avanssteden is de kamernood minder hoog. In Breda wachten twee- tot driehonderd studenten op een kamer. Ook in Den Bosch is er geen sprake van grote krapte, zegt een woordvoerder van BrabantWonen. [AR/SW]